Het leven zoals het is: met hier en daar een valkuil.

Het is lente in Björköby!
In april keken we de knoppen bijna uit de bomen, zo lang leek het te duren voor de lente wilde komen. Maar als het eenmaal begint, is het niet meer te stoppen!
De maand mei bracht stralend zomerweer, tien dagen lang. We aten in de tuin, haalden de BBQ van stal, liepen in korte broek en op blote voeten.
Vorige week toonde de natuur dan weer dat wij geen barst te zeggen hebben over de weersomstandigheden. Het werd met moeite 8 graden, de lucht bleef grijs en het ging regenen. Dat was eigenlijk maar goed ook, want de grond was (en is) behoorlijk droog.
De voorbije twee dagen kwam de zon terug piepen. Han maakte van de gelegenheid gebruik om een kant van het huis al te schilderen.

13241400_10208941432473594_5911525982622351952_n13239456_10208941432113585_2943216322954529637_n

De maand mei was spannend voor ons gezin.
Het eerste deAuteurs-duo kwam met een beurs naar Björköby. Daar konden jullie alles over lezen in de vorige berichten.
Han ging voor het eerst zelfstandig op pad voor de hemtjänst (thuiszorg) en deed (en doet) dat goed en met plezier.
Moseo kreeg de resultaten van de nationale testen. Kinderen in Zweden doen dit soort examens in jaar 3, 6 en 9 van de grundskola. Een paar dagen geleden hoorden we op school dat Moseo voor elk onderdeel geslaagd was, en dan nog met goede punten ook.
De pubers doen het goed. Af en toe flipflappen ze erop los, zoals alle pubers dat wel eens doen, maar ze groeien en leren en zijn hier thuis.

En toch had ik het de voorbije weken heel erg lastig.
Als freelancer ga ik voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe kansen. Natuurlijk doe ik dat omdat het belangrijk is voor het gezinsinkomen. Maar er is nog een andere reden. Ik wil weten wat ik kan. Ik wil mezelf bewijzen dat ik iets waard ben. (En als ik heel eerlijk ben, doe ik sommige dingen ook om aan anderen te bewijzen dat ik iets waard ben.) Daar zit nu precies de valkuil!
Een poosje geleden zag ik een vacature van een Amerikaans, niet nader te noemen ondertitelbedrijf. Mijn nieuwsgierigheid was groot. Ik heb nooit leren ondertitelen, maar wilde het altijd al eens proberen. Ik greep mijn kans en werd uitgenodigd om mee te doen met een test. Om een lang verhaal kort te maken: die test ging goed. Test 2 ging ook prima. En toen had ik plots een contract. Dat contract was erg prettig voor mijn zelfvertrouwen (zie je wel dat ik iets kan!) en voor wat een ander van mij zou kunnen denken (jaja, ik heb dus ook een contract bij X).
Verder was dat contract eigenlijk nergens goed voor.
Ik merkte dat ik minder tijd zou overhouden voor mijn ander vertaalwerk (dat ik graag doe, ook zonder dat ik er enige sociale status mee verwerf).
Ik merkte dat de verhalen niet meer kwamen.
Ik merkte dat ik geen tijd meer had (maakte) voor mijn gezin.
Ik merkte dat mijn zelfvertrouwen, dat heel even groter was geweest, in snel tempo compleet verdween.

En toen zei mijn lief wat ik zelf ook dacht: hiervoor zijn we niet naar Zweden verhuisd.

Een uur later liet ik Amerika weten dat ik niet langer voor hen kon werken.
De opluchting was enorm.

Ambitieus zijn is prima. Soms ontdekt een mens wonderbaarlijke dingen.
Ik heb ontdekt dat de combinatie van schrijven, vertalen en coachen/organiseren heerlijk is. Het is een combinatie die me ligt.
De rest zal moeten blijven liggen, wat een ander daar ook van moge denken.

De voorbije week was een week van hoesten, niezen, snuiten en snotteren.
Het was ook een week van nadenken en van beseffen hoe goed we het hebben.
Meer moet dat niet zijn.

4 thoughts on “Het leven zoals het is: met hier en daar een valkuil.

  1. Soms moet je door schade en schande wijs worden en erachter komen dat je het goed had zoals het ging en je de ‘verkeerde’ keuze maakte. Verkeerd tussen haakjes want het heeft je ook weer wat opgeleverd: een nieuw inzicht. 😀
    Leuk om te lezen dat het met iedereen zo goed gaat. Succes!

  2. Ja, inderdaad heel mooi verwoord! Jezelf willen bewijzen, voor jezelf of voor anderen, keuzes maken en herzien….maar vooral genieten van wat je kan en wat je doet…het leven kan toch mooi zijn!

Geef een reactie

